MY BELOVED ENEMY

PRE ORDER
MY BELOVED ENEMY

TEASER
“Kenapa pandang saya macam tu? Tak cukup ke?” aku hairan, lalu bertanya. 
“Cantik cincin.”
Tanpa sedar hiasan dan kilauan di jari manisku menarik minat matanya. 
“Oh. Cincin ni? Memandangkan awak dah tegur pasal cincin ni, saya nak beritahu awak sesuatu. Sebenarnya saya dah bertunang! Minggu lepas, dan ini cincin tunang saya. Cantik kan?” Aku tayang cincin emas yang tersarung di jari. 
Walaupun Izz dah tengok tanpa sengaja, aku tunjuk juga. Aku tersengih lebar bila dia ralit memandang cincin itu tanpa berkelip. Dia kemudian terangguk-angguk.
“Cantik! Awak suka cincin ni?” tanyanya. 
Izz memuji kecantikkan cincinku. Dia yang lelaki pun boleh terpegun denga kecantikkan cincin ni, apatah lagi aku yang perempuan ni. 
“Mesti la suka!” pantas aku membalasnya sambil membelai cincin di jari.
“Untung tunang awak,” dia memuji tunangku pula.
“Sebab?”
“Sebab dapat tunang yang cantik macam ni. Tabah pula tu. Kental.”
Pipiku pedih! Aku rasa kulit muka mula memerah malu. Tak pernah orang lelaki puji aku selama aku hidup, melainkan abah je. Tu pun jenuh aku paksa. Aku mula tak senang duduk. Jus di depan dikacau kalut. Tak semena-mena, aku tertepis chopstick di dalam pinggan. Melompat batang kurus tu keluar dari pinggan besar.
“Apa kau ni Khayla! Tahu la seronok kena puji. Jangan la sampai chopstick tak bersalah tu jadi mangsa!” Sara bersuara bila kekecohan terjadi di meja kami. 
Chopstick yang hampir terjatuh dicapai semula. Nurin pun terkulat-kulat memandangku. Malunya!
“Cepat gelabah,” Izz tiba-tiba sambung bicaranya.
Kali ni bukan puji. Tapi perli. Kurang asam!
“Dah la Izz. Cukuplah chopstick tak berdosa tu jadi mangsa saya. Awak nak tengok benda apa pulak melayang lepas ni?” kataku minta dia henti dari terus bersuara. 
Tiap kali dia bercakap, senang sangat aku jadi tak tentu arah. Jadi, ada baiknya dia berhenti berbicara perihal aku. Sara turut minta benda yang sama. Katanya lagi dipuji lagi menjadi-jadi sikapku. Silap hari bulan meja ni boleh terbang.

No comments:

Post a Comment